Barnløshed

Akupunktur mod ufrivillig barnløshed.

Det danske sundhedsvæsen tilbyder efterhånden et større udredningsprogram for både mænd og kvinder for at finde årsager til deres ufrivillige barnløshed, som er et stigende problem i Danmark.

I nogle tilfælde lykkes det at finde mulige årsager til sterilitet/ufrugtbarhed, i andre ikke, og alt efter hvad undersøgelserne viser, kan man blive tilbudt behandling på offentlige eller private fertilitetsklinikker.

Akupunktur kan anvendes som behandlingsmetode til hjælp mod ufrivillig barnløshed. Den kan anvendes som en selvstændig behandling, eller den kan indgå i samarbejde med konventionelle behandlingsmetoder.

Akupunkturens virkning på kroppen i forbindelse med ufrugtbarhed menes at være følgende:

Den forøger blodcirkulationen i livmoderen og forbedrer slimhinden

Den forbedrer ovariernes funktions med hensyn til at producere æg af bedre kvalitet

Den forøger og forbedrer produktionen af sædceller

Den afbalancerer kroppen

Den afspænder livmoderen og æggelederne

Den formindsker risikoen for abort

Den dæmper bivirkningerne ved hormonindtagelse

Det anbefales, at både manden og kvinden hver for sig bliver undersøgt i klinikken og udspurgt om ubalancer i kroppen for at finde ud af, om det kun er den ene part eller begge, der skal i behandling. Er der ubalancer i kroppen og dvs. ubalancer i meridianbanerne, vil der ofte være nedsat frugtbarhed, da mange meridianbaner går igennem underlivet.

Ubalancer kan forekomme så banale og have ringe indflydelse på ens hverdag, at man ikke skænker dem en tanke, og andre ubalancer kan være så smertefulde og generende, at de forringer ens livskvalitet.

Symptomer på ubalancer kan være smerter/ømhed i lændeområde, svimmelhed, tinnitus, svedeture om natten, menstruationssmerter, for lang eller for kort menstruationscyklus, kolde fødder/hænder, træthed, dårlig appetit, mavesmerter, hovedpiner, søvnproblemer, stress, vrede, dårligt immunforsvar osv. osv.

Det er meget individuelt, hvor mange behandlinger den enkelte skal have, dette aftales med patienten, inden behandlingen påbegyndes.