Børneakupunktur

Børn kan allerede behandles med akupunktur fra de er få uger gamle. Forskellen på at behandle voksne og børn er, at børn har et større energifelt end de voksne, hvilket betyder, at de kun skal behandles med få (4-6) nåle, og at de kun skal sidde i få sekunder, før de fjernes igen.

Omkring teenagealderen skal nålene sidde i ca. 10 min.  Behandles børn inden de bliver 7 år gamle, kan man behandle de fleste sygdomme, således at de undgår dem helt i voksenalderen. Efter 7-års alderen vil børnene i tiltagende grad begynde at kontrollere deres følelser, således at den psykiske faktor spiller en større og større rolle. Dog siges det, at den mest raske periode i et menneskes liv er fra 7 til 12 år.

I de første leveår behandler man ofte fordøjelsesproblemer. Børnene vokser meget og tager meget på i vægt, og der bliver konsumeret mængder af mad, som den lille krop skal være i stand til at omsætte. Uregelmæssige måltider, yoghurt, bananer, appelsiner, for store mængder mad osv. sætter fordøjelsesprocessen i stå, og der opstår mange symptomer, som har fået diagnoser som forstoppelse, diarré, mavesmerter, feber, eksem, astma og hoste.

I klinikken undersøges det enkelte barn, og forældrene udspørges, man fører en journal  for at finde ud af, om barnet er i underskud eller overskud, eller om det har en ”lingering pathogenic factor”. Hvis en forælder selv er syg eller har nogle symptomer er det vigtigt, at denne forælder er med i klinikken, og eventuelt selv behandles for at sikre, at barnet bliver helt helbredt. Børn lever sig helt ind i deres forældres verden, og bliver ofte solidariske med deres sygdomme.

Forældre, som kommer i klinikken, skal være forberedt på at blive spurgt ud om barnets mønstre, såsom drikke- og madvaner, afføring, vandladning, søvn, familieliv, skole, venner, psyke, fødsel, feber, svedeture, smerter i kroppen samt vaccinationer.

Det lille barn vil sidde på skødet af far eller mor under behandlingen, og her er det vigtigt, at man som forældre mentalt er indstillet på, at barnet behandles med nåle. De kortvarige smerter/stik, som påføres barnet, skal ses i forhold til de sygdomme og symptomer, de skal leve med hver dag.