Gua Sha

Birgit Kærsgaard - Binderupvej 22 - 9240 Nibe - Tlf.: 98 35 35 73

Gua Sha

Ny alternativ behandling

En ”ny” behandlingsmetode, der er blevet praktiseret i Østasien i mange tusinde år, er lige så stille begyndt at komme til Danmark. Det drejer sig om Gua Sha, en form for hudmassage, der består af en skrabemetode, med hvilken man kan behandle både akutte samt kroniske smerter. Forældre kan oplæres i at behandle de børn i hjemmet,  som lider af astma, ofte er forkølede eller har koliksmerter. Metoden kan stå alene, især ved børn,  men det anbefales, at den bruges i kombination med akupunktur, da der herved kræves færre nåle og færre behandlinger.

Metoden går i al sin enkelhed ud på først at smøre olie på det område på kroppen, hvor smerterne sidder, dernæst at skrabe på huden i lette bevægelser med et specielt redskab lavet af horn, jade eller porcelæn.  Huden vil derefter rejse sig 1 mm over hudniveau og blive rød eller mørkerød de steder, hvor der er muskelspændinger eller dårlig blodgennemførsel.

Hvis spændingerne har siddet i kroppen i længere tid, vil der ved skrabningen fremkomme blodprikker og huden vil ændre sig fra rød til blå eller lilla farve. Disse misfarvninger vil først forsvinde efter 3-5 dage. Efter behandlingen skal man drikke en masse væske for at skylle affaldsstofferne ud af kroppen, ellers kan man risikere at få hovedpine eller blive meget træt.

Skrabningen giver en bedre behandling, idet den afslører præcist, hvor muskelspændinger og smerter sidder, hvilket ellers kan være svært at forklare andre med ord. Patienterne kan pga.  misfarvningerne ved selvsyn se, hvilke muskler og sener, det drejer sig om, hvilket kan være en lettelse, hvis man har døjet med smerter i led igennem længere tid.

Skrabningen kan også anvendes som en almindelig massageform og derved  løsne spændinger i ryg, nakke og skuldre, hvilket kan være en fordel for især de patienter, som ikke er glade for nåle. Behandlingen vil umiddelbart give en lettelse i kroppen.

Akillessenesmerter

Hovedpinesmerter